لینک داده (دیتالینک)

آنچه می خوانید:
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک سربرگ اضافه کنید

     


    لینک داده (دیتالینک)

    یکی از مهم ترین ویژگی‌های دنیای تجهیزات امروزی ارتباطات است. علم ارتباطات بستر ایجاد بسیاری از پیشرفت‌های امروز بشر می­‌باشد. اهمیت این بستر به گونه‌­ای است که عصر حاضر را عصر ارتباطات و عصر بعدی را فرا ارتباطات نامیده­‌اند. این ارتباطات می‌­تواند بین دو انسان، دو دستگاه یا چندین نقطه بین یکدیگر باشد. ارتباطات و نحوه ایجاد آن‌ها در علوم هوافضایی جایگاه بسیار ارزشمندی دارد؛ به گونه‌­ای که در صورت بروز هر گونه اختلال در سامانه‌های ارتباطی وسایل پرنده، اجازه­‌ی انجام عملیات از آن دستگاه گرفته خواهد شد. این ویژگی مهم در پهپادها به دلیل عدم وجود و کنترل مستقیم خلبان بر روی پرنده نیز دارای جایگاه ویژه‌­ای است.

    در پهپادها و پرنده­‌های بدون سرنشین ارتباط خلبان با پهپاد توسط یک ارتباط داده ایجاد می‌گردد. به وسیله‌ی این لینک داده (دیتالینک)، خلبان می‌تواند فرامین ماموریتی و کنترلی را ارسال و اطلاعات نظارتی را دریافت نماید. فرامین می‌­تواند شامل اطلاعات ماموریتی، تغییرات سطوح کنترلی و… باشد. اطلاعات نظارتی نیز طیف وسیعی از داده‌­ها از جمله تصویر و داده‌های پروازی یا داده­‌های جمع آوری شده از سنسورهای پهپاد را می‌تواند فراگیرد.

    بسته به نوع عملکرد پهپاد لینک‌­ داده‌ها­‌ی مختلف با عملکردهای مختلفی می‌توانند استفاده شوند. به طور مرسوم یک لینک داده برای ارسال فرامین رادیویی برای کنترل پرنده استفاده می‌­گردد. این نوع از ارتباط بیشتر برای برد کوتاه و در بین پرنده های مدل و تفریحی استفاده می­‌گردد که با نام رادیو کنترل بیشتر شناخته می‌شود. به دلیل اینکه تنها راه معمول ارتباط بین خلبان و پرنده همین لینک داده (دیتالینک) است، این لینک‌های داده قابلیت اطمینان بسیار بالایی دارند اما باید درنظر گرفت هرگونه اختلال ایجاد شده در این ارتباط ممکن است به پهپاد و محیط اطراف آن صدمه برساند. در شکل 1 یک نمونه از این رادیوکنترل‌ها را مشاهده می‌کنید. این تجهیزات به طور محدود می‌­توانند اطلاعات یک یا چند سنسور را به رادیوی خود ارسال نمایند.

    رادیو کنترل فوتابا به همراه گیرنده

    شکل 1. رادیو کنترل فوتابا به همراه گیرنده

    پهپاد های پیشرفته

    در پهپادهای پیشرفته که نیاز به برد بالاتر و داده‌­های بیشتر برای کنترل پرنده می‌باشد نیاز به یک لینک داده‌‏ی مطمئن برای برقراری ارتباط بین ایستگاه زمینی و پهپاد ضروری است. این لینک­‌ها باید توانایی ارسالی فرامین ماموریتی برای پرنده و دریافت اطلاعات نظارتی و عملکردی را داشته باشند تا خلبان بتواند در بهترین زمان بهترین تصمیم را بگیرد. بسته به نوع ماموریت و ساختار ارتباطی می‌­توان از انواع مختلف لینک‌های داده استفاده نمود.

    لینک‌های داده در حالت کلی به سه دسته ی ذیل تقسیم می‌گردند:

    • لینک‌ داده­‌های یک طرفه یا Simplex:

    همانطور که از اسم این لینک‌­ها مشخص است، تنها قابلیت ایجاد ارتباط از یک سمت را دارند. این لینک­ داده‌ها اطلاعات را فقط می‌توانند ارسال کنند و توان دریافت اطلاعات را ندارند. از این‌­رو این لینک­ داده‌ها در فرآیندهای ارسال تصاویر کاربرد فراوانی دارند. شکل شماره 2 نمونه‌­ای از لینک داده­‌ی یک طرفه است.

    • لینک­ داده‌ها­ی نیمه دوطرفه یا Half-Duplex:

    این لینک‌ داده‌ها قابلیت ارسال و دریافت داده­ را دارند. اما نکته قابل توجه در آن­ها عدم قابلیت دریافت و ارسال داده­ به صورت همزمان است. مشابه این ارتباط را در بی‌سیم­‌ها می­‌توان یافت. در شکل 3 می‌توان یک لینک داده‌­ی نیمه دو طرفه را مشاهده نمود.

    • لینک­ داده‌ها­ی دوطرفه یا Full-Duplex :

    در این لینک­ داده‌ها به صورت همزمان می‌‏توان داده را ارسال و دریافت نمود. شکل 4 نمونه‌­ای از لینک داده‌ی دوطرفه است.

    لینک یک طرفه ی ارسال تصویر

    شکل 2. لینک یک طرفه‌ی ارسال تصویر

    لینک نیمه دو طرفه

    شکل 3. لینک نیمه دو طرفه

    لینک دوطرفه

    شکل 4. لینک دوطرفه

     

    پهپاد های عملیاتی

    در پهپادهای عملیاتی استفاده از لینک­ داده‌ها­ی دوطرفه مرسوم‌تر می‌باشد. اما از لینک داده‌‏ی نیمه دوطرفه نیز به دلیل هزینه کمتر و کارایی مشابه نیز استفاده می‌گردد. در برخی موارد برای کاهش هزینه یا افزایش کارایی از لینک‌های یک طرفه با یک معماری خاص نیز استفاده می‌گردد. در آ­ن موارد داده‌های پهپاد در کنار داده‌های سنسور یا تصویر با یک لینک برای گیرنده مخابره می­‌گردد و داده‌های فرامین توسط یک لینک دیگر برای پهپاد ارسال می­‌گردد.

    فرکانس کاری

    مهم‌ترین عامل در عملکرد دیتالینک را می‌توان فرکانس کاری آن دانست. این فرکانس تابع قوانین خاص و تعریف شده­ای است. به عبارت دیگر می‌توان گفت تمامی ارتباطات رادیویی باید از قوانین تعریف شده محلی تابعیت کنند، در غیر این صورت باعث تداخل در ارتباطات رادیویی می­‌گردند که خود موجب ایجاد اختلال در هر دو منبع خواهد شد. در صورتی که یک ارتباط رادیویی در محدوده ی فرکانس عملکردی دیتالینک وجود داشته باشد عملکرد دیتالینک به شدت کاهش می‌­یابد. به طور مثال دیتالینک‌­های مرسوم که در فرکانس 900 مگاهرتز عمل می‌­کنند در زمانی که در کنار دکل­‌های تلفن همراه قرار می­‌گیرند، عملکردشان دچار اختلال می‌گردد.

    در حالت کلی با افزایش فرکانس کاری دیتالینک میزان داده‌­هایی که می‌­توان ارسال نمود افزایش می‏‌یابد اما در کنار افزایش میزان داده‌ها، برد انتقال داده­ کاهش می‌یابد. برای مثال لینک‌­ داده‌ها­ی 433 مگاهرتز گرچه برد بیشتری از لینک‏ داده‌ها­ی 900 مگاهرتز دارند ولی میزان داده‌ی بسیار کمی را می‌­توانند ارسال نمایند و یا دستگاه‌‏های اینترنت بی‌­سیم که برد کمی دارند اما میزان داده‌­ی زیادی را انتقال می­‌دهند، از فرکانس 2.4 یا 5 مگاهرتز استفاده می‏‌نمایند. در کنار بررسی شرایط مورد نیاز باید توجه داشت مهم‌ترین عامل تعیین فرکانس را قوانین و محل استفاده از دیتالینک مشخص می‌نماید.

    یکی از مهم‌ترین ویژگی های یک دیتالینک خوب را می‌توان قابلیت پرش فرکانس (Frequency Hopping) دانست. در این حالت دیتالینک با توجه به اختلال‌ها موجود در محل بهترین فرکانس را جستجو کرده و ارتباط خود را در این محدوده ایجاد می‌­نماید. این عامل برای ماموریت­‌های برد­ بلند یا محیط‌های پر اختلال که قدرت سیگنال کاهش می‌­یابد، بسیار اهمیت پیدا می­‌کند.

    یکی دیگر از ویژگی‌های مهم لینک­ داده‌ها قابلیت رمزنگاری داده‌هاست. این قابلیت موجب رمزگذاری خودکار داده‌­ها شده تا از نفوذ یا اختلال توسط دیتالینک­‌های مشابه جلوگیری شود. دیتالینک­‌هایی که دارای این قابلیت هستند به طور معمول تحت قوانین نظامی قرار می‌گیرند و دسترسی به آن­ها از درگاه‌های خاص امکان پذیر می‌باشد.

    معماری شبکه

    یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های دیتالینک‌­ها معماری شبکه‌ا­ی آن­هاست. این معماری بسیار وابسته به نوع استفاده از آن­ها است. در حالت کلی می‌توان معماری‌های زیر را برای لینک داده در نظر گرفت:

    • یک نقطه به یک نقطه: در این حالت ارتباط بین یک دیتالینک و دیتالینک دیگری برقرار است و دیتالینک سومی قابلیت وارد شدن به ارتباط بین این دو دستگاه را نخواهد داشت. این روش یکی از مرسوم­ ترین روش‌های ارتباطی بین پهپادها با کاربری عادی می­ باشد. در این حالت به دلیل اختلالات پایین می­‌توان بیشترین برد را از لینک داده دریافت نمود.
    • یک نقطه به چند نقطه: در این حالت یک لینک در حالت اصلی قرار می‌­گیرد و تمامی لینک‌‏های دیگر که فرعی نامیده می‌شوند داده‌هایشان را برای لینک اصلی ارسال می‌کنند. در این حالت بین دو لینک فرعی هیچ ارتباطی وجود ندارد اما یک لینک اصلی قابلیت اتصال به چند لینک فرعی را خواهد داشت. از این حالت برای کنترل همزمان چند پرنده توسط یک ایستگاه استفاده می‌شود.
    • چند نقطه به چند نقطه: در این معماری تمامی لینک‌ها می­‌توانند برای یکدیگر داده ارسال نمایند. در بعضی معماری‌های خاص این مدل مانند AD-HOC در صورتی که یک لینک نتواند به صورت مستقیم اطلاعات برای لینک موردنظر بفرستد، اطلاعات به یک لینک در دسترس ارسال و آن لینک برای لینک مقصد داده­‌های موردنظر را ارسال می‌نماید. این نوع معماری در پروازهای گروهی استفاده می‌گردد.

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک سربرگ اضافه کنید