کاربرد پهپاد در کشاورزی

آنچه می خوانید:
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک سربرگ اضافه کنید

     

    کشاورزی دقیق چیست ؟

    شاید بهتر است که قبل از بررسی کاربرد پهپاد در کشاورزی به توضیح کشاورزی دقیق بپردازیم. کشاوری دقیق عبارت است از به کارگیری تکنولوژی و علوم روز در جهت افزایش محصولات و مدیریت بهتر کشاورزی. در کل افزایش بهره‌وری کشاورزی، کاهش هزینه‌ها و ریسک‌ها و همه این‌ها در حالی است که مقادیر ورودی مانند آب، کود و سموم کم‌تر و به صورت بهینه مصرف می‌شوند.

    به زبان دیگر، کشاورز از کشاورزی دقیق استفاده می‌کند تا با استفاده از منابع کمتر محصولات بیشتری بدست آورد. به عنوان مثال با نصب GPS بر روی تراکتور، تراکتور به طور دقیق‌تری می‌تواند حرکت کند و همچنین در مصرف سوخت و زمان صرفه جویی می‌شود. از طرفی تصاویر چند طیفی می‌تواند در هر لحظه به کشاورز کمک کند تا بتواند مقدار مواد ورودی مانند آب، کود و سموم را با دقت بیشتری تنظیم کند. نتایج بهبود یافته مزیت بزرگی برای کشاورزان محسوب شده و باعث می‌شود آن‌ها کشاورزی پایدارتری را تجربه کنند.

    کاربرد پهپاد در کشاورزی

    چرا کشاورزی دقیق مهم است ؟

    کشاورزی دقیق (Precision agriculture) کمک می کند تا کشاورز بداند که چطور، کی و کجا و چه مقدار مواد ورودی را به زمین اضافه کند. مزیت دیگر کشاورزی دقیق آن است که می‌توان زمین‌های بزرگ را در قالب چندین زمین کوچک‌تر مدیریت کرد. این امر افزایش دقت مدیریت مزارع و کاهش هزینه‌ها را در بر خواهد داشت. علاوه بر تمام نکات ذکر شده، کشاورزی دقیق کمک شایانی به ایجاد زنجیره تامین غذایی پایدار و دوست‌دار محیط زیست می‌کند. در نهایت به کم شدن گازهای گلخانه‌ای و بهبود شرایط آب و هوایی می‌انجامد.

     

    کاربرد پهپاد در کشاورزی دقیق

    پهپاد‌ها کاربردهای متنوعی در کشاورزی دارند که در ادامه به اصلی‌ترین کاربردهای پهپاد در کشاورزی پرداخته شده است :

     

    1- آنالیز زمین و خاک به وسیله پهپاد

    به وسیله پهپاد می‌توان به راحتی نقشه‌ های سه بعدی از زمین تهیه کرده و به کمک آن الگوی کاشت بذر را طراحی کرد. در ضمن برخی مواد موجود در خاک مانند سطح نیتروژن را نیز می‌توان به وسیله تصویربرداری هوایی چند طیفی با پهپاد اندازه‌گیری نمود.

     

    2- نقش پهپاد در کشاورزی و پایش محصولات

    تا چندی پیش تصویربرداری ماهواره‌ای پیشرفته ترین روش برای پایش محصولات به حساب می‌آمد. پرهزینه بودن و وابسته بودن کیفیت اطلاعات به آب و هوا از جمله ضعف‌های آن به شمار می‌آمد. نقشه برداری هوایی با پهپاد پایش محصولات با دقت بالاتر، قابلیت اجرا در دوره‌های مختلف و قیمت کم‌تر را برای کشاورز به ارمغان آورد. به طوری که پایش پهپادی محصولات، اطلاعات را با کیفیت بالایی تحویل داده و با اجرای دوره‌ای پایش می‌توان بر نحوه رشد و نمو محصولات نظارت داشت. به گزارش شرکت SenseFly که سازنده پهپاد‌های کشاورزی است، بکارگیری پهپاد توسط گروه Ocealia باعث میانگین رشد 10 درصدی در میزان محصولات زمین شده است.

    پایش محصولات

    3- مدیریت آبیاری

    حدود 70 درصد از آب مصرفی جهان به علت مناسب نبودن زمین و سیستم‌های آبیاری در بخش کشاورزی استفاده می شود. هر دو آن‌ها با استفاده از پهپادهایی که دارای سیستم‌های مخصوص هستند قابل رفع می‌باشند. به این صورت که پهپاد دارای سنسور حرارتی و مادون قرمز بر فراز زمین پرواز کرده و اطلاعاتی را جمع آوری می‌نماید. این اطلاعات عبارتند از: تنش آبی یا (hydric stress) و محل‌هایی که آب به آن‌ها بیش از حد یا کم‌تر از حد رسیده است. به وسیله چنین پهپادهایی میزان رشد و تراکم محصولات را هم می‌توان محاسبه نمود که کمک شایانی به کشاورزان خواهد کرد.

    مدیریت آبیاری

    4- سمپاشی

    به لطف استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند لیدار، رادار و تجهیزات دیگر بر روی پهپادها به راحتی می‌توان از آن‌‌ها جهت سمپاشی محصولات استفاده کرد طوری که در برخی موارد سرعت سمپاشی تا پنج برابر بیشتر از سمپاشی به وسیله ماشین‌های رایج سمپاشی می‌باشد.

    سمپاشی

    ایجاد جریان کشاورزی دیجیتال به منظور کشاورزی دقیق

    پهپاد، دوربین و نرم‌افزار که از اجزاء کشاورزی دیجیتال هستند اصلی‌ترین نقش را در افزایش محصولات، دقت کشاورزی و محافظت در برابر آفات بازی می‌کنند. اطلاعات جمع آوری شده نقشه‌های پهپادی و سیستم‌های اطلاعات مکانی کمک شایانی در جهت مدیریت دقت کشاورزی می‌کند.

     

    کاهش آسیب و افزایش محصولات به وسیله تصویربرداری هوایی با پهپاد

    یکی از کاربرد پهپاد در کشاورزی این است که می‌توان زمین را به خوبی تجزیه و تحلیل کرده و برای بهره‌وری بیشتر محصولات و کاهش آسیب به محولات برنامه‌ریزی نمود. برای مثال با پایش زمین به وسیله نقشه‌های رقومی و تصحیح شیب زمین می‌توان نحوه پخش آب در زمین را مدیریت کرد. این کار سبب جلوگیری از فرسایش خاک (که باعث افت حاصل خیزی می شود) و آسیب‌دیدگی محصولات در هنگام وقوع باران‌های سیل‌آسا می‌شود.

    کشاورز به کمک پهپاد می‌تواند نقاطی را که محصولات در آن رشد کم‌تری داشته‌اند را شناسایی کرده و با مدیریت درست و رفع کمبودها از آسیب دیدن محصولات جلوگیری کند. از طرفی با دانستن نیاز گیاه، کشاورز می‌تواند به میزان مناسب به گیاهان آب، کود و مواد مغذی دیگر بدهد که این مسئله ضمن صرفه جویی در استفاده منابع باعث افزایش کیفیت و کمیت محصولات خواهد شد.

    کاهش آسیب و افزایش محصولات به وسیله تصویربرداری هوایی با پهپاد

    کاربرد پهپاد در کشاورزی در هر فصل سال

    در فصل‌های مختلف سال کارهای گوناگونی انجام می‌گیرد که در جدول زیر کاربرد پهپاد در هر یک از فصول آورده شده است.

    کاربرد پهپاد در فصول مختلف

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک سربرگ اضافه کنید