کاربرد پهپاد در بحران سیل

آنچه می خوانید:
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک سربرگ اضافه کنید

     

     منظور از نقشه برداری با پهپاد چیست ؟

    منظور از نقشه برداری با پهپاد کمک گرفتن از یک سنسور پایین نگر نصب شده بر روی پهپاد مانند دوربین‌های RGB یا چند طیفی، لیزرها و… جهت جمع‌آوری داده‌ها است. مهم‌ترین و اصلی‌ترین سنسور مورد استفاده در نقشه برداری هوایی دوربین‌های RGB هستند که در هنگام نقشه برداری، پهپاد با جمع‌آوری عکس‌ها از زوایای مختلف و ثبت موقعیت دقیق جغرافیایی هر عکس این امکان را به نقشه بردار می‌دهد تا خروجی‌های مورد نیاز خود را تهیه کند. در این بخش قصد داریم به کاربرد پهپاد در بحران سیل بپردازیم.

    بر خلاف هواپیماهای سرنشین‌دار و ماهواره‌های عکس برداری، پهپادها در ارتفاع کمتر پرواز می‌کنند که باعث افزایش رزولوشن نقشه و دقت آن می‌شود. از طرفی استفاده از نقشه برداری هوایی با پهپاد بسیار کم هزینه‌تر و سریعتر از راه‌های دیگر نقشه برداری هوایی است.

     

    کاربرد پهپاد در بحران سیل و نقشه برداری هوایی با پهپاد

    نخستین گام بعد از وقوع سیل در هرنقطه، تلاش برای نجات افراد درگیر با سیل است. این جستجوی نجات غالبا با حضور در مناطق سیل زده و توسط گروه نجات و کادر درمانی انجام می‌شود. عملیات جستجو به این روش علاوه بر به خطر انداختن جان گروه نجات، موجب تاخیر در امداد رسانی و نجات بازماندگان نیز می‌گردد. امروزه با حضور پهپادهایی با قابلیت‌های تصویربرداری چشمگیر، عملیات نجات بعد از وقوع سیل با سرعت و کارایی بالا صورت می‌پذیرد. در گام دوم بعد از نجات جان مصدومین، لازم است خسارت‌های وارده به مناطق مسکونی، ساختمان‌ها، زیرساخت‌های شهری، مسیرهای ارتباطی و اراضی کشاورزی برآورد گردد. این برآورد اولیه خسارت برای شرکت‌های بیمه، صاحبان و سرمایه‌گذاران مفید خواهد بود. تا با اطلاع دقیق از میزان خسارت‌های وارده اقدامات لازم را جهت جبران خسارت هرچه سریع‌تر به اجرا درآوردند. در این راستا پهپادها به عکس برداری از مناطق سیل زده می‌پردازند.

    پس از انجام عکس‌برداری‌ توسط پهپاد، لازم است این عکس‌ها پردازش شده و اطلاعات مورد نیاز در اختیار مسئولین قرار گیرد. به همین منظور توصیه می‌شود از مناطقی که در معرض وقوع سیل هستند، پیش نقشه‌برداری‌ صورت گیرد تا در صورت وقوع سیل، با مقایسه این اطلاعات، ارزیابی‌های لازم به بهترین صورت امکان ‌پذیرد. از جمله مهمترین نوع نقشه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود که نتایج وخروجی‌های حاصل از این تصویربرداری برای کنترل سیلاب کمک شایانی می‌نماید. در ادامه به خروجی های مختلفی که از نقشه برداری با پهپاد می توان بدست آورد و کاربرد های هر یک به همراه کاربرد پهپاد در بحران سیل اشاره می شود.

     

    خروجی نقشه و کاربرد آن در بحران سیل

     

       نقشه رقومی و توپوگرافی

    نقشه رقومی از حاشیه یک رودخانه

    نقشه توپوگرافی

    نقشه‌های رقومی و توپوگرافی نشان دهنده ارتفاع نقاط و اختلاف آن‌ها و همچنین شیب زمین می‌باشند که در انواع مختلف متناسب با نیاز تهیه می‌شوند. این نقشه‌ها کمک شایانی در بحران سیل به ما می‌کنند و نمونه بارز کاربرد پهپاد در بحران سیل می‌باشند. از کاربردهای نقشه رقومی و توپوگرافی در بحران سیل می‌توان به نکات زیر اشاره نمود:

    • ترسیم سطح آب موجود در رودخانه‌ها و مقایسه با میزان معمول از نقشه‌های قبلی.
    • پایش مسیرها و کانال‌های آبی و انجام بررسی‌های مرتبط (وضعیت لای روبی، تعیین رسوبات و سطح آب).
    • مشخص نمودن سطح رسوبات وارد شده به اراضی و برآورد خسارات ناشی از آن.
    • تشخیص نواقص و علل ساختاری وقوع سیل و تلاش در جهت رفع آن‌ها.
    • بررسی وضعیت موجود در اطراف مسیل‌ها و اتخاذ تصمیم‌های پیشگیرانه.
    • بررسی و تعیین موقعیت تیم‌های امداد رسانی و سیل زدگان

     

    نقشه ارتوموزائیک

    نقشه ارتوموزاییک

    نقشه‌های ارتوموزائیک نقشه‌های حاصل از عکس‌های RGB هستند که نمایی عمود بر منطقه را نشان می‌دهند. از جمله کاربرد نقشه ارتوموزائیک در بحران سیل موارد زیر می‌باشد:

    • وضعیت سلامت راه‌ها و ساختمان‌ها
    • تعیین مسیرهای امداد رسانی و پایش
    • وضعیت آب گرفتگی معابر و خانه‌ها
    • برنامه ریزی جهت ایجاد کمپ‌های سیل زدگان و یا امداد رسانان
    • شناسایی موقعیت نقاط استراتژیک و برنامه ریزی جهت حفظ این نقاط

     

    کاربرد پهپاد در بحران سیل و نقشه سه بعدی

    نقشه سه بعدی یک شهر

    نقشه سه بعدی نوع جدیدی از نقشه ‌ها می‌باشد که نمای سه بعدی از منطقه مورد نظر ارائه می‌دهد. از کاربرد نقشه سه بعدی در بحران سیل عبارتست از:

    • وضعیت آب گرفتگی معابر به صورت واضح و عینی
    • مشخص کردن بحرانی ترین نقاط منطقه
    • برنامه ریزی جهت امداد رسانی
    • شبیه سازی شرایط آینده

     

    فیلم برداری با پهپاد در بحران سیل

    یکی از روش‌های قدیمی که مؤثر هم بوده است فیلم برداری از منطقه سیل زده می‌باشد. البته این عمل از قدیم توسط هلیکوپترها و یا به صورت مییدانی صورت می‌گرفت. در حالی که می‌توان این فیلم برداری را به کمک پهپاد انجام داد که سرعت، هزینه، دقت و … آن در مقایسه با روش‌های قدیمی بسیار مناسب تر می‌باشد. (مطالعه بیشتر: همه چیز درباره نقشه‌برداری با پهپاد)

     

    فرآیند نقشه برداری با پهپاد در بحران سیل

    هنگام وقوع بحران سیل در منطقه می بایست تیم های نقشه برداری با پهپاد به منطقه اعزام شوند و پس از اخذ فوری مجوزات لازم از مراجع ذی صلاح منطقه کار نقشه برداری را شروع کنند. پس از عملیات پرواز و نقشه برداری تصاویر جمع آوری شده توسط پهپاد به وسیله برنامه های کامپیوتری به خروجی های متنوعی که در قبل به آن اشاره شد تبدیل می شوند و این خروجی ها توسط کارشناس بررسی و تحلیل شده و نتایج آن در اختیار مسئولین وتیم های امدادی قرار می گیرد. همچنین فرآیند کلی یک نقشه برداری هوایی جهت تحلیل سیل و کاربرد پهپاد در بحران سیل را می‌توانید در شکل زیر مشاهده نمایید.

    فرآیند نقشه برداری با پهپاد

    کلام آخر در کاربرد پهپاد در بحران سیل

    در نهایت پیش‌بینی می‌شود با گسترش نقشه‌برداری‌های هوایی از نواحی در معرض سیل و مقایسه با نقشه‌های هواشناسی امکان پیش‌بینی وقوع سیل و شدت خسارات میسر گردد. و همچنین می‌توان اظهار کرد بهره‌مندی از عکس برداری هوایی در تمام مراحل، پیش بینی و پیشگیری، حین وقوع و پس از وقوع سیل می‌تواند تاثیرات قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

    در این راستا شرکت عکس برداری تخصصی آسا با بهره‌مندی از متخصصین و مهندسین کارآمد، امکان تصویر برداری از مناطق صعب العبور را در شرایط بحرانی همانند سیل فراهم نموده است تا با ارائه‌ی بهترین خدمات در هر لحظه یاری‌گر هموطنانمان باشد.

     

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک سربرگ اضافه کنید